Written by 7:31 pm Media kit, Εκδόσεις s@mizdat

Στέπα #6

Στην προσωπικότητα, της ζωή και του έργου του Ιβάν Δ’ του τρομερού είναι αφιερωμένο το #6 του περιοδικού «Στέπα».

Στο αφιέρωμα περιλαμβάνονται κείμενο του Ρώσου ιστορικού Βασίλι Οσίποβιτς Κλιουτσέφακι για τη ζωή και τη βασιλεία του Ιβάν του τρομερού, του σοβιετικού ιστορικού Ντμίτρι Σεργκέγιεβιτς Λιχατσόφ για τον διαβόητο τσάρο ως συγγραφέα, καθώς και κριτικά σημειώματα Ρώσων ιστορικών του 19ου και 20ου αιώνα, με αποτιμήσεις και κρίσεις των μεγάλων μεταρρυθμίσεων που δίχασαν τη Ρωσία και συνεχίζουν μέχρι σήμερα να αποτελούν αντικείμενο σφοδρής δημόσιας αντιπαράθεσης.

Στο τεύχος #6 του περιοδικού περιλαμβάνονται οι μόνιμες στήλες, όπως οι «Ρώσοι κλασσικοί» με ποιήματα των Φιοντόρ Τιούτσεφ, Γιεβγκένι Μπαρατίνσκι,  Αφανάσι Φετ, Αλεξάντρ Πούσκιν και Φιοντόρ Ντοστογιέφκι και ακολουθεί ο «Αργυρός αιώνας» με έργα των Άννα Αχμάτοβα, Μαρίνα Τσβετάγιεβα, Ζινναΐντα Γκίπιους, Βλαντισλάβ Χοντασέβιτς, Μαξιμιλιάν Βολόσιν,  και Σεργκέι Γιεσένιν.

Η ποίηση του 20ου αιώνα καλύπτεται από τη στήλη «Φωνές» με στίχους των Γιούρι Ντομπρόφσκι, Μπορίς Σλούτσκι, Βαρλάμ Σαλάμοφ και Ίννα Λισνιάνσκαγια, ενώ οι σύγχρονες ποιητικές φωνές της Ρωσίας, αντιπροσωπεύονται με έργα των Τατιάνα Σερμπινά, Ολέγκ Τσιμπένκο, Βλαντισλάβ Κουπριάνοφ στη στήλη «Φύλλα».

Σε αυτό το τεύχος ο διευθυντής του περιοδικού «Μόσχα» Βλαντισλάβ Αρτιόμοφ μας συστήνει τη νέα, μετασοβιετική λογοτεχνία με το διήγημά του «Αιωνία του η μνήμη», ένα γλυκόπικρο αφήγημα για τους ανθρώπους που βρέθηκαν μέσα στην περιδίνηση της ιστορίας στα κοσμοϊστορικά γεγονότα των πρώτων χρόνων της δεκαετίας του 1990.

Ο εκδότης και διευθυντής του αρχαιότερο ρωσικού περιοδικού, “Αγγελιαφόρος της Ευρώπης” το οποίο ίδρυσε το 1804 ο Ρώσος ιστορικός Νικολάι Καραμζίν, Βίκτωρ Γιαροσένκο, σε συνέντευξη που παραχώρησε στον εκδότη και διευθυντή της «Στέπας» μιλάει για τη ζωή και τις περιπέτειες ενός φιλελεύθερου στοχαστή τα τελευταία είκοσι πέντε χρόνια.

Στη στήλη για το θέατρο, ο αναγνώστης μπορεί να διαβάσει το μονόπρακτο της Λιουντμίλα Ραζουμόφσκαγια «Ευτυχία», ενώ στο τμήμα που είναι αφιερωμένο στον κινηματογράφο, ο Αντρέι Ζβιάγκνιτσεφ, δημιουργός της πολυσυζητημένης ταινίας «Λεβιάθαν» μας καταθέτει στις σκέψεις του και τους προβληματισμούς του για τη σύγχρονη Ρωσία, έτσι όπως αυτοί διαμορφώθηκαν κατά την προετοιμασία και τα γυρίσματα της ταινίας. Ταυτόχρονα, ένα κείμενο του Βίκτωρ Σκλόφσκι μας φωτίζει τη σχέση του σκηνοθέτη Σεργκέι Αϊζενστάιν με το κινηματογραφικό ντοκιμαντέρ.

Το «Δοκίμιο» εκπροσωπείται στο τεύχος με δύο κείμενα, του Ιωσήφ Μπρόντσκι για τον Ι. Β. Στάλιν, ως «απόγονο του Άδη» και της μεγάλης Ρωσίδας ποιήτριας Όλγας Σεντακόβα «για την κλασσική αρχαιότητα, την πρωτοπορία και το μοντερνισμό».

Ο Βασίλι Καντίνσκι στη «Ρωσική πρωτοπορία» μιλάει για τον εαυτό του, την τέχνη και τη ζωγραφική και μας δωρίζει το κείμενο του μοναδικού θεατρικού του έργου με τίτλο «Κίτρινος ήχος».

Εν είδη μικρού αφιερώματος, στο τεύχος περιλαμβάνονται «Σελίδες για τον Τσέχωφ» με την αλληλογραφία του συγγραφέα με τον συνθέτη Π. Ι. Τσαϊκόφσκι, ένα κείμενο του Σταύρου Ζουμπουλάκη για τη «συνάντηση» του Ρώσου δημιουργού με τον Παπαδιαμάντη αλλά και το κείμενο του διευθυντή του μουσείου Τσέχωφ στο Μελίχοβο για το ταξίδι και την παραμονή του δημιουργού του «Γλάρου» στην Κεϋλάνη.

Σπάνιες φωτογραφίες του Άλφρεντ Έμπερλινγκ, με σύντομο σημείωμα, παρουσιάζουν το έργο του φωτογράφου που αποτύπωσε στις φωτογραφικές πλάκες όλο τον «Αργυρό αιώνα» της ρωσικής ποίησης.

Πλούσια είναι η ύλη των «Τετραδίων ρωσικής σκέψης».

Στο τμήμα Helleno-russica Ο Μιχάλης Πάτσης εξετάζει τη σχέση του Μπαχτίν με την Ελλάδα, ο Κωνσταντίνος Παπουλίδης αναφέρεται στη χιλιετή παρουσία των Ρώσων μοναχών στο Άγιον Όρος, η Σταυρούλα Τσούπρου εξετάζει τον Ντοστογιέφσκι στο έργο ενός Έλληνα λογοτέχνη και Δημήτρης Μπαλτάς εξιστορεί για τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών Χρυσόστομος Α’ και το ρωσικό ακαδημαϊκό τοπίου του 19ου αιώνα.

Ο Σεργκέι Ιβανόφ, καθηγητής στην Ανωτάτη Σχολή Οικονομίας, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο περιοδικό «Ρωσικός κόσμος», το οποίο παραχώρησε την άδεια αναδημοσίευσης της, αναφέρεται στους δια Χριστόν σαλούς στη Ρωσία, καταθέτοντας ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες και ρηξηκέλευθες αναγνώσεις του φαινομένου.

Στη «Φιλοσοφία» δημοσιεύεται το κείμενο του Αλεξέι Λόσεφ για τη δημιουργική πορεία του Βλαδίμηρου Σολοβιόφ και του Δημήτρη Μπαλτά για τη φιλοσοφική παραγωγή  των Ρώσων της Διασποράς.

Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα είναι η εκπαιδευτική πρόταση της Έλενας Χατζόγλου για το εκπολιτιστικό παράδειγμα των αγίων Κυρίλλου και Μεθοδίου ενταγμένο στη διδασκαλία της Βυζαντινής Ιστορίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

Το κείμενο του π. Πάβελ Φλορένσκι για την Λαύρα της Αγίας Τριάδας και του αγίου Σέργιου, στη «Θεολογία» μας δείχνει πόσο σημαντικός είναι αυτός ο τόπος για την ιστορία και την πνευματικότητα της Ρωσίας.

Στα «Αντίδωρα» δημοσιεύεται ένα διήγημα της Νατάσας Κεσμέτη και ποιητικές συνθέσεις των Μιχάλη Πάτση, Μαρίας Στυλιανού, Πάνου Νιαβή, Κώστα Καλαπανίδα και Στράτου Φαναρά.

 

Δημήτρης Τριανταφυλλίδης

Εκδόσεις S@mizdαt

Διανομή:

άΠειρος Χώρα

τηλ: 211 410 9989

 

 

 

(Visited 2 times, 1 visits today)
Close